3D Mens

Non Verbale Kracht (introductie workshop)

Waarom zijn non verbale signalen zo belangrijk?

Onbewust hebben ze een enorm effect in onze communicatie…, non verbale signalen. Veel conflict wordt voorkomen als je je bewust bent van die signalen.

Tijdens deze introductie workshop leer je enkele non verbale signalen te herkennen en te gebruiken. Je voorkomt tijdig een hoop gedoe. In beginsel was deze workshop bedoeld als introductie voor de opleiding van drie dagen voor gevorderde coaches, inmiddels hebben supervisoren, trainers en leidinggevenden deze workshop ook ontdekt.

Welke signalen zitten er ‘verstopt’ in onze communicatie?

Met die vraag ga je met elkaar aan de slag. De introductie workshop van 1 dag maakt je uiteraard warm voor de opleiding van drie dagen, maar staat inmiddels ook op zichzelf.

Doel is gedrag signalen beter leren herkennen en benutten om onderstroom in communicatie bespreekbaar te maken.

Wat zijn microsignalen?

Let je wel eens op iemands mondhoeken of wenkbrauwen als iemand praat? Waarschijnlijk niet. Je gaat ontdekken welke micro signalen verstopt zitten in taal, toon, expressie, houding en beweging. Subtiele ’tekens’ in onze expressie verraden veel meer in de communicatie dan je nu weet. Het herkennen geeft je een voorsprong.

Werkwijze

Wat is communicatie?

Communicatie is verbinden. De Oostenrijker Paul Watzlawick beschreef al ‘je kunt niet niet communiceren’ of ‘alles is communicatie’, waarmee hij de verschillende lagen in onze communicatie bekend maakte. Veel van zijn bevinden worden tot op de dag van vandaag gebruikt in trainingen en opleidingen.

Wat is de eerste dimensie in communicatie?

De eerste dimensie is hoe jij de wereld waarneemt. Alles begint met jouw eigen communicatie. Ik laat je zien en ervaren wat nu de signalen zijn in jouw taal, houding en gedrag. Wat we non verbaal zeggen of niet zeggen zit vaak ook in de taal zelf al verborgen. Ons lichaam ‘spreekt’ letterlijk en figuurlijk en veel daarvan is onbewust. De kracht van de workshop zit ‘m in de praktische aanpak met oefeningen en opdrachten aan de hand van ingebrachte casuïstiek.

Onderwerpen

Wat ga je leren?

De kern is je te laten zien wat non verbale kracht voor jou betekent. De onderwerpen die in de introductie workshop aan bod komen geven je een nieuwe basis.

Je leert meer over je eigen gewoontes in taal, houding en gebaren en hoe je daarin kan aanpassen om wel of niet kracht bij te zetten in jouw contact met anderen. We kijken uiteraard naar universele principes en specifiek die van jou en wat je daaruit kan opmaken in het effect met anderen.
Andere onderwerpen gaan onder andere over de ruimte die je inneemt en met welke expressie je werkt. Hoe werken jouw ogen, jouw stem, jouw taal, toon, tempo daarin mee of tegen?
In de opleiding die eventueel als vervolg mogelijk is (in company) gaan we op alle onderwerpen verder in en voegen we stijl, stemkracht en woordkracht toe en maken we gebruik van ‘wat er niet wordt gezegd.

De introductie workshop is 1 hele dag (09.30-17.00 uur).

Op aanvraag:
De in-company opleiding (drie dagen) is mogelijk als
1. ‘intensief’ waarbij je drie aaneensluitende dagen (8 dagdelen totaal) werkt en als

2. ‘praktisch’ (6 dagdelen totaal) waarbij je met twee a drie weken ertussen het geleerde in de praktijk brengt. Je reflecteert daarop tijdens de trainings dagen.

 

Op aanvraag.

Minimaal 6 en maximaal 16 deelnemers

De workshop kan in company gedaan worden op een geschikte locatie van opdrachtgever zelf of op een door 3DMens gefaciliteerde locatie.

De opleiding wordt gedaan op een – bij voorkeur buiten locatie* – met overnachtings mogelijkheid.

*buiten betekent in of in nabijheid van duinen, hei of bos gebied.

Uit ervaring blijkt wel dat dit geschikt is voor een brede doelgroep. Ooit gestart met trainers, leraren, therapeuten en coaches en later communicatie adviseurs, verkoop medewerkers en vele leidinggevenden. Ik heb trainingen gedaan in voortgezet onderwijs, hogescholen, rechtbanken, horeca, amusement, advocatuur, politie, ministeries, verkoop, sport en cultuur.

Voor iedereen die interesse heeft in wat onze communicatie (verdiepend) kan brengen.

Prijs opgave volgt na intake.

Deze workshop en opleiding is alleen in – company of bijvoorbeeld in opdracht van iemand die dit organiseert (bv trainings bureau, opleidings organisatie, congres, seminar)

Indien sprake is van overnachten op de trainings locatie, dan wordt dit als optie geboden in de offerte.